Dag 2 - Reisverslag uit Konjic, Bosnië en Herzegovina van voz2013zetzichinvoorbosnie - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Konjic, Bosnië en Herzegovina van voz2013zetzichinvoorbosnie - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Remke,Janne,Lisanne,Auwkje,Anke,Lemke

24 Februari 2016 | Bosnië en Herzegovina, Konjic

Hallo allemaal,

Vandaag zit dag 2 van ons avontuur in Bosnië er al weer op. We begonnen met een heerlijk ontbijt met wentelteefjes, hiermee waren we blij verrast! Vervolgens stond de bus netjes optijd klaar en bracht onze chauffeur ons naar de school in Konjic. Toen we daar binnen liepen, voelden we ons net aapjes in een dierentuin. Wat werden we bekeken en aangestaard! Leerlingen van de school hadden voor ons een presentatie klaar staan over de school, hierin lieten ze vooral zien hoe trots ze waren op hun afstudeergala. Wat ons opviel was dat als we de weg vroegen aan leerlingen, ze heel verlegen wegkeken en snel omdraaiden en wegliepen. Uiteindelijk konden we toch de weg naar het toilet vinden, maar hoefden we niet meer zo nodig (lees "Frans toilet" bah). In de middag werden we uitgenodigd om te volleyballen tegen het beste team van de school en werden we flink afgemat. Gelukkig kunnen wij nuchtere Nederlanders dit verlies goed dragen. Na een goede lunch van school, konden we buiten bij een brug genieten van een lekker voorjaarszonnetje. Na de pauze kregen we les samen met leerlingen van de medical class daar. Een gynaecoloog uit het lokale ziekenhuis verzorgde deze les. Er waren maar weinig middelen voor deze les en hij sprak geen Engels, dus werd hij vertolkt. Het viel niet mee deze les goed te kunnen volgen.
Vervolgens gaven onze leraar en klasgenoten een les over het maag/darm stelsel en lieten ze zien hoe wij geleerd hebben om een maagsonde in te brengen. Op deze manier wilden we onze kennis uitwisselen, door vragen aan de leerlingen te stellen ontstond er interactie. We kwamen erachter dat zij het eigenlijk op dezelfde manier geleerd hebben.
Na de les hebben we ingezamelde spullen uit Nederland gedoneerd aan de leerlingen daar. Hierna konden we vermoeid maar voldaan de bus naar het hostel instappen. Hier konden we even uitrusten. Deze dag sloten we vandaag af met en typische Bosnische maaltijd : cevapici.
Vanavond genieten we nog even van de gezelligheid samen in het hostel (waarna we onze koude bedjes inkruipen).

Sutra,
Tot morgen allemaal!

• 25 Februari 2016 - 06:45

Marjo:

Hoi allemaal,
    Klinkt goed en herkenbaar, veel plezier vandaag in het ziekenhuis. Ben benieuwd of jullie de Nederlandse rolstoel nog zien staan.
    Gr marjo

• 25 Februari 2016 - 16:29

Oma En Opa:

Lieve Janne.
    Nu heb ik je verslag kunnen lezen.Fijn dat we je kunnen volgen .Ben je al bij de gehandicapten kindjes geweest ? Ik heb nog op je APP geschreven .
    Liefs van ons en tot schrijfs

• 25 Februari 2016 - 17:41

Monique Kuijpers:

Lieve Janne, vriendinnen en klasgenoten,
    Leuk om al jullie belevenissen zo te kunnen volgen.
    Een nieuwe wereld gaat er voor jullie open. Totaal nieuw land met eigen normen, waarden en gezondheidseisen. Hopelijk kunnen jullie daar een klein steentje bijdragen.
    Heel veel plezier en vanavond weer met sokken naar bed
    Lieve groetjes, Monique